Vieläkö vuodenvaihteen liikuntalupaus pitää? Reippailumotivaation ylläpitäminen helpottuu, kun löytää liikunnalleen itselleen tärkeän merkityksen ja omanlaisensa tavan liikkua. Testaa millainen liikkuja olet?

Seitsemän liikkujatyyppiä

Kaikkien ei tarvitse liikkua samalla tavalla. Eikä ole olemassa yhtä oikeaa tapaa liikkua. Jaana Kari on väitöskirjassaan luokitellut tutkimansa luokanopettajaopiskelijat liikuntaelämäkertojen perusteella seitsemään liikkujatyyppiin. Liikkujatyyppi kertoo, millaista liikuntaa ihminen arvostaa, mitä hän liikunnasta itselleen haluaa ja millaisessa liikuntatilanteessa hän viihtyy. Kilpailijalle liikunnassa tärkeintä on menestys, Uurastajalle taas ahkeruus. Elämysliikkuja hakee liikunnasta ensisijassa mukavia kokemuksia, Terveyden korostaja taas terveyttä ja hyvinvointia. Siinä missä Liikunnan suurkuluttajalle liikunta on elämäntapa, Liikunnan kolhima saattaa vältellä liikuntatilanteita epäonnistumisen pelossa. Liikunnan tuottajalletaas liikunta on ennen kaikkea muiden ohjaamista.

Seitsemän tapaa motivoitua

Tyyppinsä tunteva voi Karin mukaan käyttää tietämystään hyväkseen itsensä motivoimisessa. Esimerkiksi koska kilpailijaa motivoi palkinto ja menestys, Kari suosittelee, että hän valitsee itselleen riittävän palkitsevan tavoitteen. Kun treenatessa näkee itsensä sielunsa silmillä uudessa iltapuvussa, motivaatio laihduttamiseen säilyy ja lenkille lähtö käy ketterämmin. Suunnitelmallista Uurastajaa taas palkitsevat kalenteriin kertyvät suoritusmerkinnät. Terveyden korostaja varmistaa mielellään pulssimittarilla, että lukemat ovat kohdallaan, ja Elämysliikkujan kannattaa etsiytyä mieluiseen seuraan ja maisemaan.

Liikunta yhdessä tuottaa iloa ja yhteisiä elämyksiä. Kaksi miestä Seikkailupuisto Huipussa metsän latvuksissa.

Löydä oma liikkujatyyppisi!

Liikunnalle on monia perusteluja ja lähtökohtia, ja jokainen lähestyy liikuntaa omasta kulmastaan. Laadimme Jaana Karin tyypityksen pohjalta liikkujatyyppitestin. Mikä liikkujatyyppi sinä olet?

Liikkujatyyppitesti

Vastaa allaoleviin kysymyksiin valitsemalla vaihtoehto, joka kuvaa parhaiten sinua.

1. Kuinka suhtaudut tavoitteisiin ja suoritusten mittaamiseen?

  1. Mittaan ja lasken omia suorituksiani.
  2. Vertaan itseäni muihin liikkujiin ja olen kilpailullinen.
  3. Minua ahdistavat ulkoapäin asetetut tavoitteet ja -ohjeet.
  4. Mittaan esimerkiksi pulssiani, jotta voin varmistua siitä, että liikunta on keholleni sopivaa.
  5. Pelkään epäonnistumista. Kova suoritusten korostaminen saa minut välttämään liikuntatilanteita.
  6. Iloitsen huomatessani toisten oppivan ja kehittyvän.
  7. Mittauksen kanssa tai ilman. Liikunta on iloni.

2. Mikä seuraavista kuvaa sinua?

  1.  Lajilla ei ole niin väliä. Tärkeintä on suunnitelmallisuus ja säännöllisyys.
  2.  Harrastan liikuntaa, jossa olen hyvä. Muut lajit eivät välttämättä maistu.
  3.  Minulle tärkeää ovat liikunnasta saatavat elämykset ja kokemukset − yksin tai yhdessä.
  4. Liikunta on tie terveelliseen ja hyvään elämään. Olen kiinnostunut liikunnan terveyshyödyistä.
  5. Tahtoisin innostua liikunnasta, mutta koen olevani huono siinä.
  6. Nautin toisten ohjaamisesta, jopa oman liikkumiseni kustannuksella.
  7. Liikunta tuottaa minulle iloa ja on elämän välttämättömyys. On tuskaa, jos en pääse liikkumaan!

3. Mikä sinulle liikunnassa on tärkeintä?

  1. Minulle on tärkeää liikuntakertojen riittävä määrä. Olen tyytyväinen itseeni, kun treenaan ahkerasti ja säännöllisesti.
  2. Liikunnassa minulle on tärkeää tavoitteellisuus − menestyminen ja kehittyminen.
  3. Tarvitsen vaihtelua ja kokeilen mielelläni uusia juttuja. Jatkuva samanlaisena toistuva puurtaminen ei ole minun juttuni.
  4. Liikun ennen kaikkea pysyäkseni terveenä.
  5. Liikunta ei saa olla liian vaikeaa. Hyvä ja kannustava ohjaus on plussaa.
  6. Toisten kannustaminen ja kehittyminen.
  7. Se, että pääsen liikkumaan!

4. Millainen on sinusta hyvä treeni?

  1. Treenatessa pitää tulla hiki. Rehkiminen on kaiken a ja o.
  2. Liikunta on kivaa, kun siitä saa konkreettisen palkinnon. Peleissä voitto on tärkeää. Yksilölajeissa tähtäimessäni on aina joku tavoite, vähintään aktiivisuusmittarin lukema.
  3. Treenin on oltava ennen kaikkea mukava ja elämyksellinen. Liiallinen ohjaus ja ryppyotsaisuus on pahasta. 
  4. Ohjattu liikunta on parasta. Silloin tiedän, että liikun varmasti oikein ja terveyttä edistävästi.
  5. Hyvä liikuntakokemus on sellainen, joka tuottaa onnistumisen elämyksiä.
  6. Näytän mielelläni liikunnallista osaamistani. Onnistunut treeni on sellainen, jossa pääsen käyttämään omaa asiantuntemustani muiden liikunnan edistämiseen.
  7. Treeni kuin treeni. Olen aina valmis liikunnallisiin haasteisiin.

5. Millaisena liikkujana pidät itseäsi?

  1.  Olen ahkera liikkuja ja tiedän, paljonko liikun, sillä mittaan ja lasken liikkumiseni.
  2.  Olen hyvä liikkuja ja tunnen vahvuuteni.
  3. Olen mukavuudenhaluinen liikkuja ja tahdon liikkua omilla ehdoillani, omaan tahtiini.
  4. Olen kuntoliikkuja. Liikun suositusten mukaan ja pyrin tulevaisuudessa jatkamaan samaan malliin.
  5. Liikun aika vähän. Pidän joistakin liikuntamuodoista, mutta en pidä itseäni taitavana liikkujana.
  6. Olen aktiivinen liikkuja ja pidän liikunnasta. Olen harrastanut sitä monipuolisesti.
  7. Olen elämäntapaliikkuja. Liikunta on minulle ensiarvoisen tärkeää ja pidän huolta siitä, että pääsen varmasti liikkumaan.

6. Mitä liikunta sinulle merkitsee?

  1. Haen liikunnasta itseni hyväksymistä. Rehkimisen jälkeen olen tyytyväinen itseeni.
  2. Liikunta on minulle keino saavuttaa voittoja ja menestystä.
  3. Haen liikunnasta fyysisiä, esteettisiä tai sosiaalisia elämyksiä. Liikunta antaa myös mahdollisuuden luovuuteen ja itseilmaisuun.
  4. Liikkumalla pysyn terveenä ja saan hyvän elämän.
  5. Minulle liikunta on tuottanut epäonnistumisen kokemuksia ja huonommuuden tunnetta.
  6. Liikunta tuottaa minulle pätemisen kokemuksia. Nautin siitä, että saan tuottaa liikuntakokemuksia muille.
  7. Minulle liikunta on välttämättömyys.

7. Lähelläsi järjestetään luontoliikuntatapahtuma. Mihin lajiin osallistut?

  1.  Maastopyöräilyyn, koska tunnen reitin ja tiedän, että se on tarpeeksi raskas. Saan taatusti kunnolla liikuntaa.
  2. Olen jo pitkään treenannut tapahtuman polkujuoksumaratoniin ja hankkinut asianmukaiset välineet.
  3. Kajakkiretkeen, jossa saan nauttia maisemasta, meloa omaan tahtiin ja jutella samalla ystävän kanssa.
  4. Otan sykemittarin ja seuraan pulssia ja matkan kertymistä ohjatun sauvakävelyretken aikana.
  5. Tulen mukaan johonkin helppoon lajiin, jos joku rohkaisee ja kannustaa minua. Kilpailut kierrän kaukaa.
  6.  Ajan maastopyöräletkan etunenässä näyttämässä muille tietä.
  7. Kaikkeen! Toivottavasti eri lajit eivät ole päällekkäin.

8. Iskulauseeni liikunnassa:

  1.  Periksi ei anneta!
  2.  Terästäydyn, kun pelikello tikittää!
  3.  Vaihtelu virkistää!
  4. Terve sielu terveessä ruumiissa!
  5. Hiljaa hyvä tulee.
  6.  Uskon sinuun. Kyllä sinä jaksat!
  7. Liikunta on elämä!

Liikunnan iloa Seikkailupuisto Huipussa. Nainen hymyilee sadetakki päällä.

Vastausten tulkinta

Laske, montako a-, b-, c-, d-, e- ja f-vastausta sait.

Eniten A-vastauksia −UURASTAJA

Olet suorituskeskeinen liikkuja. Sinulle kova ja ahkera harjoittelu on itseisarvo. Haluat, että liikunta on rasittavaa, jolloin voit hyvillä mielin todeta tehneesi töitä. Vaadit itseltäsi paljon. Podet herkästi syyllisyyttä, jos et pysy liikuntasuunnitelmassasi. Sinusta laiskuus onkin urheilijan pahin vihollinen.

Pyrit koko ajan kehittymään paremmaksi ja paremmaksi, pelkkä muiden voittaminen ei riitä. Sinulle vasta uurastamalla saavutettu tavoite tuottaa voittajan fiiliksen. Sinun on annettava kaikkesi. Vaarana voi olla, että olet liian armoton itsellesi ja harjoittelet kuuntelematta kehoasi.

Tarmokkuudestasi huolimatta liikkuminen voi jäädä, jos elämääsi ilmaantuu jokin muu tärkeämpi ”työ” tai velvollisuus, joka vaatii paljon huomiota. Voit innostaa itseäsi liikkumaan ahkeruustavoittein. Sinua motivoi esimerkiksi juoksu- tai hiihtokilometrien kertyminen kauden aikana tai sadan geokätkön löytäminen.

Eniten B-vastauksia − KILPAILIJA

Sinulle liikunta ei ole leikkiä, vaan oikeaa urheilua, jossa suoritukset ratkaisevat. Tähtäät menestykseen ja valitset lajisi vahvuuksiesi perusteella. Muut lajit eivät sinua kiinnosta. Sinua motivoi ennen muuta kilpailu ja voiton mahdollisuus ja treenaat määrätietoisesti menestystä silmällä pitäen.

Jos liikuntaan ei liity kilpailua tai johtamista, sinun saattaa olla vaikea motivoitua siitä. Siispä sinun kannattaa valita laji, jossa olet hyvä ja pääset kilpailemaan, tekemään maaleja tai keräämään pisteitä. Jos liikuntaasi ei sisälly kilpailua, motivaation ylläpitämistä helpottaa, kun pidät kirkkaana mielessäsi jonkin muun voittoon verrattavan palkinnon, johon liikkumisellasi tähtäät.

Eniten C-vastauksia − ELÄMYSLIIKKUJA

Olet herkkä kokija ja haet liikunnasta vapautta toteuttaa itseäsi, oppimishaasteita, luontoelämyksiä, yhteenkuuluvuuden tunnetta tai voimakkaita fyysisiä elämyksiä. Liikuntatilanteen ilmapiiri on sinulle tärkeä. Kilpailuhenkisyyden, testitilanteet ja suorituskeskeisyyden koet epämiellyttävinä. Sinulle tulokset ja saavutukset ovat toissijaisia etkä halua ottaa liikuntaa liian vakavasti.

Pidät todennäköisesti voima- ja kestävyyslajeja enemmän lajeista, joihin liittyy taidollisia haasteita, mutta lajia tärkeämpää on liikunnan omaehtoisuus.Tahdot itse päättää, miten ja milloin liikut ja miten rasittavalta liikunta saa tuntua. On myös hyvä, jos liikunnan voi yhdistää johonkin muuhun mieluisaan, esimerkiksi musiikkiin, mukavaan seuraan, luontoelämykseen, koiraharrastukseen tai vaikka puutarhanhoitoon.

Sinut pitää liikkeessä liikunnan leikkisyys ja kokemuksellisuus. Liikuntaharrastuksesi saattaakin lopahtaa siihen, että harjoittelusta tulee liian sitovaa ja vakavaa. Myös omaehtoinen säännöllinen harjoittelu voi olla sinulle vaikeaa. Jos liikuntaan motivoituminen on hankalaa, kannattaa rutiinien sijaan hakea vaihtelua, kokeilla jotakin uutta, jännittävää ja elämyksellistä, etsiytyä mukavaan seuraan, kauniiseen maisemaan tai yhdistää liikkuminen johonkin muuhun sinusta mukavaan tekemiseen. Ehkä musiikki siivittää treeniäsi tai innostut ulkoilemaan geokätkömysteerejä ratkoen. Myös hyötyliikunta, esimerkiksi matkojen taittaminen jalan tai pyörällä, on varteenotettava vaihtoehto. Siinä liikuntaa tulee kuin itestään.

Eniten D-vastauksia − TERVEYDEN KOROSTAJA

Harrastat liikuntaa ensisijassa sen terveyshyötyjen vuoksi. Liikkumisessasi korostuu kunnon kohottaminen ja sen ylläpito. Huolehdit siitä, että liikunta on monipuolista ja kuormitus pysyy kohtuullisena. Pyrit myös liikkumaan säännöllisesti, sillä tiedät, että vain siten kunto pysyy yllä ja saavutat liikunnan terveyshyödyt. Et kuitenkaan suhtaudu liikuntaan yhtä vakavasti ja ole tavoitteidesi suhteen yhtä ankara itsellesi kuin Uurastaja. Sinulle liikunta on ennen kaikkea olennainen osa terveellistä elämäntapaa, johon kuuluu myös riittävä lepo ja terveellinen ravinto.

Kokemus siitä, että saat liikunnasta virkeyttä ja hyvää oloa, kannustaa sinua liikkumaan. Liikunta myös pitää mielen kirkkaana ja auttaa sinua jaksamaan töissä ja opiskelussa. Sinua ei kiinnosta voitto tai ulkoisen päämäärän tavoittelu. Päätavoitteesi on hyvä kunto ja elinvoimaisuuden kokemus, mutta myös siihen liittyvä ulkoinen olemus, energisyys ja sopusuhtainen vartalo.

Arvostat omaa kehoasi ja tahdot pitää sen hyvässä kunnossa. Sinut innostaa liikkeelle ajatus ja tuntemus omasta hyväkuntoisuudestasi. Sinua motivoi oman edistymisesi seuraaminen. Panet mielihyvällä merkille, että jaksoit taas pari sataa metriä pidemmälle ja muutaman minuutin pidempään ja että pulssitasosi on pysynyt samana, vaikka vauhti on kiihtynyt. Arvostat käytännöllisyyttä ja tahdot sovittaa liikunnan saumattomaksi osaksi muuta elämääsi. Siksi sinulle parhaiten sopivia lajeja ovat sellaiset, joita voi harrastaa joustavasti yksin tai yhdessä ystävän tai perheen kanssa. Toisaalta suosit myös ohjattua liikuntaa, koska tiedät, että siihen motivoituminen voi olla helpompaa kuin omatoimisen liikunnan ylläpitäminen. Pulssimittarin ja kuljettua reittiä piirtävän ja matkaa mittaavan kännykkäsovelluksen käyttö voi lisätä motivaatiotasi.

Eniten E-vastauksia − LIIKUNNAN KOLHIMA

Et pidä itseäsi liikunnallisesti aktiivisena ja olet omasta mielestäsi keskimääräistä huonompi liikunnassa, koska onnistumisen kokemukset liikunnassa ovat jääneet vähiin. Liikunnallinen itsetuntosi on selvästi kokenut kolhuja, ja sen rakentaminen vaatii / on vaatinut työtä. Olet ehkä lapsena kokenut itsesi liian kömpelöksi, pulleaksi, pieneksi tai muuten vääränlaiseksi liikunnan vaatimuksiin nähden.

Kenties suhtaudut liikuntaan pakkopullana ja koet, että se ei ole sinua varten. Ehkä et edes oikein arvosta liikuntaa. Silti saatat haluta oppia nauttimaan liikunnasta, ehkä jopa koet ahdistusta liikuntasuosituksiin nähden. Sinua voi auttaa hyvän ohjaajan, kannustavan seuran ja itsellesi mieluisan liikuntamuodon löytäminen. Aloita pienin askelin ja aseta itsellesi tavoitteita, jotka ovat helposti saavutettavissa. Älä vertaa itseäsi muihin. Huomaa kehitys ja onnittele itseäsi pienistäkin onnistumisista. Muista, että myös hyötyliikunta on arvokasta liikuntaa.

Eniten F-vastauksia − LIIKUNNAN TUOTTAJA

Sinulla on monipuolinen liikuntahistoria ja pidät liikunnasta. Lisäksi innostut ja nautit muiden liikuttamisesta, kannustamisesta ja johtamisesta. Koet liikunnan vahvuusalueeksesi. Se on sinulle myönteinen voimavara, joka on kasvattanut sinua ihmisenä. Siksi haluat omalla esimerkilläsi näyttää mallia muille ja välittää heillekin liikunnan annin. Otat mielelläsi vastuuta ja huolehdit asioista. Haluat ennen muuta saada toiset innostumaan liikunnasta ja kokemaan sen mieluisaksi harrastukseksi.

Eniten G-vastauksia − LIIKUNNAN SUURKULUTTAJA

Koet olevasi liikunnallisesti lahjakas. Olet myös saanut liikunnan parissa monia hienoja kokemuksia.Koet, että liikunta on kasvattanut itsetuntemustasi ja itseluottamustasi. Liikunta onkin elämässäsi ykkösasia ja järjestät muut asiat sen ehdoilla. Oman liikkumisesi lisäksi seuraat aktiivisesti urheilua.

Et kaipaa ulkoista motivointia liikuntaa, sillä sinulla on vahva sisäinen halu lähteä liikkeelle. Sinun on pakko päästä liikkumaan, ja tauko liikunnassa tuottaa sinulle tuskaa. Lajien suhteen olet kaikkiruokainen. Olet aina innostunut heittäytymään mukaan lajiin kuin lajiin.

Lisätietoa:

Jaana Karin esitys Liikkujatyypeistä motivoitumisen lähtökohtana 

Neuvokas perhe -sivustolla on esimerkiksi liikuntatyypin mukaan suunnattuja täsmävinkkejä vanhemmille, jotka tahtovat kannustaa lastaan liikkumaan.

Facebook YouTube Instagram
Huippu on Kivaa tekemistä -tähtikohde vuonna 2018

Tämä Internet-sivu käyttää evästeitä

Käytämme evästeitä sivuston palvelun kehittämiseen, sekä verkkomainonnan kohdentamista varten. Käyttämällä sivua hyväksyt evästeiden käytön.