Kiitokset kaikille ihkaensimmäisille asiakkaillemme! Joulumyynti ylitti kirkkaasti odotuksemme.

Iso kiitos myös kaikille yhteistyökumppaneille ja eri tavoin hanketta avustaneille, edistäneille ja siitä kiinnostuneille! Ilman teitä seikkailupuisto olisi jäänyt vain haaveeksi. Lämpimät kiitokset myös tykkääjille, seuraajille ja kaikille ohikulkijoille, jotka ovat tulleet juttelemaan rakennustyömaalle. Aplodit ranskalaisen Altus Outdoor Conceptin James Comtelle upeiden ratojen suunnittelusta ja erityiskiitos Altuksen rakennustiimille, joka tasapainoili yläilmoissa suomalaisessa marras-joulukuun hämärässä aamusta iltaan. Merci à tous! Vous avez survécu l’automne sombre arctic

Tästä on hyvä jatkaa. Palaamme tammikuussa tekemään kesää. 

Oikein antoisaa, lämmintä ja tunnelmallista joulua kaikille sekä onnea ja menestystä vuodelle 2015!

tonttukorttiPIENI2

Juttu löytyy täältä.

Huippua! Radat ovat viimein valmiit, ja olemme päässeet kokeilemaan niitä sekä tarkastuksen yhteydessä että omin päin. Tuli oikein tippa linssiin, kun seisoimme tasanteella kallion laella ihailemassa uutta valtakuntaamme. Siitä on jo melkein kaksi vuotta, kun aloitimme seikkailupuistohankkeen valmistelun.

Huipussa on ratoja kallion laella ja sen juurella. Kallion laella sijaitsevia ratoja nimitämme yläradoiksi (radat 1−2). Sen juurelle rakennetut radat taas ovat alaratoja (radat 3−6).

Yläradat on viritetty puihin noin kuuden metrin korkeudelle, ja niiltä avautuu huippunäkymä alempien puiden latvusten yli Leppävaaran urheilupuistoon.

ylaradatYleiskuvaaPieni

Alaradat ovat korkeampia ja vaativampia. Korkeimmillaan niillä noustaan 18 metriä maankamaran yläpuolelle. Alaradoilla seikkailijoiden on oltava vähintään 140-senttisiä.

Yläradat (seikkailijoiden pituus vähintään 100 cm):

Kallion laella kulkevat radat on mitoitettu yli satasenttisille seikkailijoille. Ne eivät ole pelkästään lasten ratoja, vaan sopivat hyvin myös aikuisille. Totesimme sen itse testaamalla. Vähintään satasenttisille sopivaksi asetettu turvavaijeri ei haitannut keskikokoisen aikuisen miehenkään menoa. Vaijerikiinnitystä ei tarvinnut missään vaiheessa nykiä, vaan se seurasi luistavasti perässä.

Alla lisää tietoa radoista sanoin. Helpointa ratoihin on tutustua Pinterest-sivullamme, johon olemme keränneet radoilta kuvia omiin tauluihinsa.

ylaradatSisaankayntiPieni

Alaratojen sisäänkäynti

Rata 1:

Rata 1. on Huipun radoista fyysisesti vähiten vaativa. Se sopii hyvin alkulämmittelyksi ja ensikosketukseksi uuteen urheilulajiin. Helppous ei kuitenkaan lainkaan vähennä elämyskerrointa. Rata seurailee jännittävästi kallion reunaa. Näkymä alas on kutkuttava. Rata päättyy vaijeriliukuun.

Ykkösradan verkkotunneli

YlaradatvihrVerkkotunneli

Vaativuustaso: vihreä
Radan korkein kohta: 6 m
Kohokohta: kutkuttavat näkymät kallion reunalta

Rata 2:

Rata 2. on jo hiukan vaativampi. Sen kulkemisen jälkeen kropassa tuntuu, että on tehnyt jotain. Ristiselkä vetreytyy, ja lihakset lämpenevät. Hauskuus päättyy huimaan loppuliukuun. Tällä radalla saa kivasti jalat irti maasta.

Kakkosradan verkkoeste ja köysi

YlaradatSinLauraVerkossaYlaradatSinEevaKoydetLeikattu

Vaativuustaso: sininen
Radan korkein kohta: 6 m
Kohokohta: hauska verkkoeste

Vaativammat alaradat (seikkailijoiden pituus vähintään 140 cm):

Alaradat ovat täysiverisiä korkeita seikkailuratoja. Ne on rakennettu kolmeen kerrokseen, joista korkein on 18 metrissä. Huima korkeus tuo seikkailuun oman lisäelementtinsä. Tuulisella säällä latvuksissa humisee, ja puut huojuvat. Miellyttävä jännitys vatsanpohjassa ja suorituksen jälkeinen itsensä voittamisen elämys on taattu.

Olemme pitäneet ratojen suunnittelussa fyysisen vaativuuden kohtuullisella tasolla. Tarkoituksemme on ollut edetä elämys edellä. Yksikään rata ei ole suunnattu pelkästään huippuatleeteille.

Alaratojen sisäänkäynti

AlaratojenRaputYlosPieni

Rata 3:

Kolmosradan aloittaa verkkotunneli, jonka jälkeen kävellään leppoisasti yläilmoissa palkkeja ja siltoja pitkin. Latvuksista laskeutuminen käy sutjakasti pitkää vaijeriliukua, joka johtaa puiston toiseen päähän.

AlaradatVIhrEevaPalkillaAlarataVihLauraVerkkotunnelissaPieni

kolmosradan verkkotunneli, palkki ja silta

Vaativuustaso: vihreä
Radan korkein kohta: 11 m
Kohokohta: verkkotunneli ja piiitkä loppuliuku

Rata 4:

Nelosradalle lähdetään huojuvaa siltaa, jonka jälkeen voi valita lyhyemmän helpon reitin tai hiukan vaativamman kierroksen. Matkalla esimerkiksi tasapainoillaan ”tolppakengillä”. Maan pinnalle laskeudutaan huippupitkää liukua. Vauhtia ja jännitystä sopivassa suhteessa!

AlaradanSIlta2 pieni

 

Vaativuustaso: sininen
Radan korkein kohta: 10 m
Kohokohta: vaihtoehtoinen reittisilmukka ja sen ”tolppakengät” sekä pitkä loppuliuku

Rata 5:

Punaisella radalla esimerkiksi mennään putkeen ja tasapainoillaan jalat renkaissa. Huvin kruunaa liuku skeittilaudalla jyrkänteen reunaa myötäilevällä vaijerilla. Vaihtelevaa menoa Huipun toisessa kerroksessa!

AlaratojenPutkiPieni

korkeudenTuntu

Vaativuustaso: punainen
Radan korkein kohta: 14 m
Kohokohta: liuku skeittilaudalla

Rata 6:

Mustalle radalle noustaan pystysuoraan hauskassa ”katiskassa”. Kun on päästy 18 metriin, seikkailijan käsivoimia ja ketteryyttä koetellaan vapaasti riippuvissa verkoissa. Ehkä kutkuttavinta on astelu ”tyhjän päällä” pelkkiä köysilenkkejä pitkin. Siinä korkeuselämys on huipussaan. Lopuksi siirrytään kallion jyrkänteen ylle köysisiltaa pitkin. Näköala stadionille on huikaiseva. Radan loppuliuku päättyy puiston yläosan kalliolle. Seikkailua huipussaan!

JariKoysilenkeissaAlarataJariVerkkonousussa2pieniAlaradatPitkaSilta2

Vaativuustaso: musta
Radan korkein kohta: 18 m
Kohokohta: korkeuden kokemus, pitkä silta, jolta avautuu näkymä stadionille

Seikkailuradat ovat viimein valmiit! Altuksen tiimi viimeisteli ratoja tämän viikon ja lopulta torstaiaamuna radat olivat valmiit. Ryntäsimme Teemun kanssa kokeilemaan ratoja!

radat 4

radat 7 

radat 5

radat 3

 

 

shapeimage 1

 

Ratojen tarkastus

Seuraavaksi oli vuorossa ratojen tarkastaminen. Francois Bonnardot, ranskalaisesta Vertic Alps -yrityksestä, tuli tarkastamaan radat.

 

Francois 3

 

Vertic Alps on European Rope Course Associationin akkreditoima seikkailupuistojen tarkastaja. Francoisin tehtävänä oli selvittää täyttääkö puistomme eurooppalaisen standardi EN 15567-1 määrittämät laatuvaatimukset ja onko puisto turvallinen. Standardi sisältää muunmuassa puiden kuntokartoitusvaatimukset, rakennusmateriaalien lujuus- ja kestävyysvaatimukset sekä suuren määrän seikkailuratojen suunnitteluvaatimuksia. Esimerkiksi turvavaljaiden varaan putoavan kiipeilijän tiellä ei saa olla teräviä oksia, eikä putoamismatka saa olla kovin pitkä.

 

Francois 1

 

Francois tutki puistoa melkein koko torstaipäivän. Tarkastuksen aikana ei löytynyt suuria puutteita, mutta pienempää korjattavaa kyllä. Altuksen tiimi korjasi löydetyt ongelmat välittömästi. Puisto läpäisi tarkastuksen. Francoisin mielestä Altus oli tehnyt laadukasta työtä ja puisto on hyvin turvallinen.

 

Francois 2

 

Ratojen rakentajan, Altuksen, toimitusjohtaja James Comte tuli luovuttamaan valmiit radat meille. 

 

James

 

Nyt suunnataan kevättä kohti. Tontille nousee vielä huolto- ja lipunmyyntirakennus, vaijeriliukujen laskeutumisalustat ja kulkureittejä. Toukokuussa tavataan!

 

 

Asiakkaiden pyynnöstä tonttumme ovat käärineet jouluksi verkkokauppaan lisää edullisia elämyspaketteja.

Perheen seikkailupaketti nostaa puuhun kerralla koko nelihenkisen perheen (2 aikuista ja kaksi 6−18-vuotiasta). Yhden hengen elämyslipuilla lahjoitat läheisillesi liikunnallisen seikkailun yläilmoissa. Alle 140-senttisille ja yli 140-senttisille on omat lippunsa. Uutiskirjeen tilaajat saavat elämyslahjoista reilun alennuksen.

Liiikuta läheisiäsi!

Facebook YouTube Instagram
Huippu on Kivaa tekemistä -tähtikohde vuonna 2018

Tämä Internet-sivu käyttää evästeitä

Käytämme evästeitä sivuston palvelun kehittämiseen, sekä verkkomainonnan kohdentamista varten. Käyttämällä sivua hyväksyt evästeiden käytön.